Hymenolepis Nana

Hymenolepis Nana är den minsta av alla bandmaskar och kallas ibland för dvärgbandmask (ska inte blandas ihop med rävens dvärgbandmask) . Förekommer globalt och kan smitta från människa till människa, denna parasit kräver ingen mellanvärd för att utvecklas till sitt infektionsstadium. Den har stor förekomst i centralamerika och observeras ofta i hushåll med bristande hygien och trångboddhet.

Hos Hymenolepis Nana är människan den väsentligaste reservoaren. Äggen tar sig ner till tarmen och utvecklas där, vuxna maskar fäster sig vid slemhinnan i tunntarmen. Sedan släpps ägg ut tillsammans med värdens avföring, vissa ägg kan dock finnas kvar i tarmen och gör därmed autoinfektion mycker vanlig.

Människor kan bli smittade genom att få i sig parasiterande insekter eller ägg från en annan människa. Livslängden för vuxna maskar är 4-6 veckor, men behandlas man inte kan maskarna lägga ägg på nytt och leva i flera år.

Inkubationstiden tar vanligtvis några veckor och en vuxen mask utvecklas på ca 2 veckor och är mellan 1,5cm-4cm lång.

Det är först om ett stort antal maskar har angripit som den smittade får symtom. Då är det symtom som magsmärtor, illamående, kräkningar, diarré som uppkommer.

Behandling med läkemedel behandlar den smittade mycket effektivt.

Källor: FOHMMDSCDC

Dessa tester påvisar Hymenolepis Nana

The Usual suspects (x3)
  • Vår storsäljare "The usual suspects"