Vanliga frågor

Q: Vad är de vanligaste symtomen på en parasitinfektion?
A: De flesta infektioner kan vara asymtomatiska när ditt immunförsvar är bra, men påvisa symtom när immunförsvaret blir stressat. Då kan du få symtom som trötthet, dålig sömn, hudirritationer, IBS, magproblem, gaser, huvudvärk mm.

Q: Varför ska jag testa mig via ParasitKliniken istället för via öppna vården?
A: Hos ParasitKliniken.se väljer du vilka parasiter du vill testa dig för, hos den öppna vården avgör läkarna om de vill testa dig över huvud taget, och då även vilka parasiter de vill testa dig för, beroende på vilka tydliga symtom du har och vad de anser bör testas.

Q: Hur skiljer sig era analyser via ParasitKliniken jämfört med den öppna vården?

A: Hos ParasitKliniken.se samarbetar vi med laboratorium med mycket erfarna analytiker. Dr Alicia som är ansvarig för våra mikroskopitest har arbetat med detta i över 30 år och ser varje prov som en personlig utmaning att hitta det som orsakar patienten sina symtom. Hon använder flertalet olika metoder (vissa av dessa används bara sällan eller inte alls i Sverige), och ger varje prov tillräckligt med tid för att göra den bästa möjliga analysen. Vi sätter ingen tidspress på våra analyser och kvaliteten är vår fokus, inte kostnadsbesparingar som den öppna vården kämpar med.

Q: Vad är det som gör era tester bättre än andra parasittester?
A: På ParasitKliniken.se testar vi med den senaste Real-Time PCR tekniken, mikroskopi samt antikroppsanalys för att få så pålitliga provsvar som möjligt. Eftersom vi gör många tester så kan vi hålla nere kostnaderna jämfört med den öppna vården. En enkel win-win för samhället och dig.

Q: Vad är skillnaden mellan ert test och testet som GetTested säljer?

A: ParasitKliniken testar för många fler parasiter än GetTesteds tester (de testar för 5 stycken olika, vi testar för mer än 20 st i vårt standard test. ParasitKliniken.se tester ger också tillgång till läkarvård vilket vi är ensamma om att erbjuda. Vi jobbar med både svenska och utländska läkare som har erfarenhet av många olika parasitinfektioner. De utländska läkarna som vi kan ordna konsultationer med har privata mottagningar i bland annat Polen, där de har tillgång till andra läkemedel än läkarna har i Sverige.

Q: Hur lång tid tar det att få provsvar?

A: Det tar vanligtvis 7-14 arbetsdagar att få provresultat från vårt laboratorium. Vi arbetar hårt för att få ner detta till 5 arbetsdagar inom kort.

Q: Är det okej att förvara urinprovet i kylen tills att det ska skickas senare under dagen?

A: Ja, det går jättebra att förvara urin- och fekalieprov i kylen tills att det skickas iväg. Planera gärna och dubbelkolla med DHL så att det går att hämta upp och skicka ditt provmaterial till vårt laboratorium på en måndag, tisdag eller onsdag.

Q: Vad händer om jag får tillbaka positivt provsvar?
A: Beroende på vilka parasiter du visar positivt för har du möjligheten att boka möte med vår läkare eller hälso-coach. Har du en parasit som kräver behandling med läkemedel kommer vår läkare att skriva ut de recept du behöver. Allt detta ingår i priset och är inget vi tar extra betalt för. Kostnaden för läkemedel står som vanligt patienten själv för.

Q: Vad händer efter min behandling?
A: Efter en färdig behandling blir du erbjuden ett nytt test (för de parasiter du tidigare visat positivt för) till ett starkt reducerat pris. Detta är något den vanliga sjukvården sällan erbjuder. Vi vill verkligen ge dig all möjlighet att se till att du har blivit av med alla parasiter.

Q: Finns det publicerade artiklar om parasiter?
A: Ja det finns massor, klicka på länken för att se ett axplock.

Q: Har ni några andra tester?
A:  Vi erbjuder idag tester för inflammationsmarkörer i tarmen, samt ett test för läckande tarm. Denna extra beställning görs när du skickar in dina prov till laboratoriet – och en separat faktura skickas för dessa prover.

​Q: Hur går ett test till?
A: För att kunna ta reda på vilka parasiter som eventuellt finns i dina tarmar behövs ett fekalieprov, vissa av de större testerna innehåller även ett urinprov. Vi använder oss av EasySamplers test-kit som är smidiga och går snabbt att genomföra. För tydligare instruktioner se video på hur ett test går till.

För övriga frågor, skriv gärna ett e-mail eller ring oss på 010-750 24 50.