Vanliga frågor

Q: Vilka är de vanligaste symtomen på en parasitinfektion?
A: Många parasitinfektioner kan gå förbi obemärkta eller uppvisa lättare och diffusa symtom när ditt immunförsvar är starkt nog att hantera infektionen. Symtom på en parasitinfektion kan därför i vissa fall uppstå först i samband med att immunförsvaret belastas ytterligare, exempelvis av flera infektionssjukdomar eller då immunförsvaret är nedsatt till följd av en annan anledning. Symtom vid en parasitinfektion kan även vara svåra att definiera och uppkomma i skov. Mer vanligt förekommande symtom vid en parasitinfektion är; trötthet, sjukdomskänsla, låg feber, svårt att komma till ro och/eller dålig sömn, hudirritationer/klåda och eksemliknande utslag, ledvärk, nackspänningar, IBS-liknande bukbesvär, smärtsamma magproblem, gaser, huvudvärk m.m.

Q: Hur skiljer sig analyserna via Parasitkliniken jämfört med andra alternativ?
A: På Parasitkliniken samarbetar vi uteslutande med mycket erfaren laboratorieteknisk personal och ytterst erfarna analytiker. Ett exempel är vid vårt samarbetande laboratorium som ansvarar för våra mikroskopianalyser där Dr. Alicia varit yrkesverksam inom parasitanalyser i över 30 år. Varje inkommet prov ses som en personlig utmaning i att hitta vad som orsakar patientens symtom och laboratoriet använder sig av så kallade utökade laboratoriska metoder där dina inskickade prover förbehandlas för att öka optimeringen av analysen och förutsättningen att hitta eventuella parasiter. Varje inkommet prov får dessutom tillräckligt med tid för att det ska kunna genomföras en mycket noggrann mikroskopisk analys, vi sätter helt enkelt ingen tidspress på våra analyser – kvalitén är vårt fokus!

F: Vad gör dina tester bättre än andra parasittest?
S: På Parasitkliniken tillhandahåller vi ett team av mikrobiologer med livslång yrkeserfarenhet av parasitologisk analys tillsammans med de senaste analysmetoderna så som exempelvis real-time PCR teknologin (den även den minsta mängden parasit-DNA kan identifieras i inkomna prover) tillsammans med en mycket noggrann mikroskopisk analys samt möjlighet till kompletterande antigen och antikroppstester. På så sätt kan vi tillgodose att en eventuell parasitinfektion kan fastställas i inkomna prover såväl genom visuell identifiering via mikroskopi som genom fastställandet av parasitens genetiska material via PCR och antigentester. Sist men inte minst kan vi även kartlägga ditt immunförsvars reaktion på en eventuell infektion via antikroppsprover. Vi arbetar uteslutande med infektion och parasitprover och det är där vårt fokus och kompetens ligger.

Då vi genomför ett större antal analyser har vi även möjlighet att hålla priserna nere och tillgodose omfattande och prisvärda parasittest med ytterst tillförlitliga provresultat där du själv kan välja vilka prover du vill ta samt vilka analysmetoder du vill använda i våra respektive Parasitboxar.

Q: Kan jag delbetala?
A: Vi erbjuder säker betalning via Klarna där du kan betala direkt med ditt kort (Visa, Master Card, Amex) samt även via avbetalningsplan. Dina betalningsalternativ är individuellt anpassade av Klarna och syns när du går vidare i kassan för betalning av ditt köp. Vänligen kontakta oss om du har problem med din betalning på telefon 010-750 24 50, vardagar mellan kl 9-11 samt 13-15, eller via mail på: hej@parasitkliniken.se.

Q: Hur sker upphämtningen av mina prover?
A: Inkluderat i din parasitbox (som skickas direkt hem till dig) hittar du en medföljande fraktsedel med ditt personliga fraktnummer och telefonnummer till DHL för bokning av upphämtning från din dörr. Kontakta DHL på angivet telefonnummer och informera dem om ditt fraktnummer, bestäm en dag och en tidsintervall som passar dig för upphämtning så tar vi tar hand om resten! Fraktkostnaden är inkluderat i ditt köp av en Parasitbox, administration av fraktprocessen sker via Parasitkliniken.

F: Hur lång tid tar det att få testresultaten?
S: Det tar vanligtvis omkring 10-14 arbetsdagar att få ditt provresultat efter det att vårt laboratorium mottagit dina inskickade prover.

Q: Är det okej att förvara mina avföringsprover i kylen tills dess att de skickas senare under dagen?
A: Ja, det går i regel bra att förvara både urin- och avföringsprover i kylen under 24 timmar fram tills dess att de hämtas upp. Planera gärna provtagningen under helgen så att du kan boka hämtning med DHL följande måndag eller tisdag. Vi ber dig att inte skicka iväg ditt prov på en onsdag – fredag då proverna kan komma att fastna i transit under helgen och kvaliteten på proverna kan då försämras. (Sputumprover förvaras i rumstemperatur).

Q: Vad händer om jag får tillbaka ett positivt testresultat?
A: Vid ett positivt provresultat och bekräftad parasitinfektion har du möjlighet att boka ett digitalt vårdmöte med en av våra samarbetande läkare direkt via vår hemsida. Du står själv för kostnaden för läkarkonsultationen och ev. kostnader av förskrivna läkemedel samt tillkommande fraktkostnad av dessa.

Q: Vad händer efter min behandling?
A: Efter din behandling erbjuds du en ny uppföljande provtagning till ett kraftigt reducerat pris för att ge dig möjlighet att vara säker på att du blivit av med din parasitinfektion. Priset för det uppföljande provet samt provtagningen avser endast den av oss sedan tidigare fastställda parasitinfektionen.

Q: Har ni några andra tester?
A: Vi kan erbjuda tillägg i analyser till våra parasitboxar, dessa blir tillgängliga i kassan när du lägger din beställning på en parasitbox och går vidare med ditt köp. De möjliga tilläggen är individuella utefter de olika parasitboxarna och visas direkt i kassan. Vissa tillägg kan även kompletteras med i efterhand via laboratorieblanketten som medföljer i din parasitbox. Ev. tillagda tester i laboratorieblanketten faktureras separat efter det att dina prover anlänt till vårt laboratorium.

Om du önskar ett parasittest som inte ingår i våra parasitboxar ber vi dig att kontakta oss direkt via mail på hej@parasitkliniken.se med information om vilket analys och test du önskar så undersöker vi om det finns möjlighet att hjälpa dig vidare med detta!

Q: Hur fungerar ett parasittest?
A: För att ta reda på vilka parasitinfektioner som kan finnas i din tarm behöver du ta ett avföringsprov. Om du har beställt en av våra större Parasitboxar kan du också behöva lämna in ett urinprov. All information du behöver för att samla in dina prover medföljer i din Parasitbox där du bland annat hittar; EasySamplers insamling-skit, handskar, provtagningskärl och instruktioner.

Ta gärna en titt på videon i länken nedan för ytterligare instruktioner om hur provtagningen går till. Om du känner dig osäker under provtagningen finns även instruktioner tillgängliga i ditt test-kit.