Fasciolopsis Buski (Tarmflundra)

Fasciolopsis Buski (Tarmflundran) – den största flundran (7-10 cm lång och 2-3 cm bred) som återfunnits i människa. Tarmflundran infekterar… ja du gissade rätt (!) – tarmen. Den förekommer i Asien och smittas genom förtäring av okokta vattenväxter som används i asiatisk matlagning eller otillräckligt renat/förorenat vatten.

Som vid andra infektioner med flundror kläcks flundrans ägg först efter det att den infekterade avföringen når sötvatten. Inne i mellanvärden (snigeldjur) utvecklas ägget sen till flera olika utvecklingsstadier som fäster sig på vattenväxter. Väl inne i människans kropp fäster tarmflundran sig vid människans tarmvägg och förökar sig asexuellt till stora mängder inom endast ett par månader. Tarmflundran lever omkring 1 år men fortsätter att föröka sig och möjliggör att infektionen fortlöper utan behandling.

Den smittade kan få symtom som buksmärtor, diarré, förstoppning, feber och illamående. I vissa fall förekommer även anorexi och kräkningar. Svårare och obehandlade infektioner ge allvarliga konsekvenser, speciellt hos barn.

Dessa tester påvisar Fasciolopsis Buski (Tarmflundra)

• PARASITBOXEN - THE USUAL SUSPECTS + TARMHÄLSA
    PARASITBOXEN – THE USUAL SUSPECTS + TARMHÄLSA