Fasciolopsis Buski

Fasciolopsis Buski är den största tarmflundran som hittats hos människan. Den är också känd som “The giant Asian intestinal fluke” på grund av dess stora storlek, att den till största delen upphittas i Asien och att den sätter sig i tarmen hos den smittade.

Omogna ägg åker med avföring ut och äggen embryoneras i vatten för att sedan invadera lämplig snigel som mellanvärd. I snigeln genomgår parasiten flera utvecklingsstadier för att sedan lämna cystor på vattenväxter på vattenväxter som däggdjur eller människor sedan får i sig. Hos däggdjuren fäster de i tarmväggen och utvecklas till vuxna flundror på ca 3 månader.

Smittar vanligen i Kina, Indien, Thailand och delar av Östasien efter intag av okokta vattenväxter. Kan också smitta genom intag av kontaminerat vatten.

En fullvuxen Fasciolopsis Buski är mellan 2-10 cm lång, 0,8-3 cm bred och har en livslängd på ca 1 år.

Den smittade kan få symtom som buksmärtor, diarré, förstoppning, feber, illamående. I vissa fall även anorexi och kräkningar. Svårare infektioner som inte behandlas kan orsaka sämre allmäntillstånd och ge allvarliga konsekvenser, speciellt hos barn.

Det finns läkemedel som behandlar denna infektion mycket effektivt.

Förebyggande åtgärder

• Kan effektivt förebyggas med att sänka ner vattenlevande livsmedel i kokande vatten innan förtäring.
  • Alternativt vara noga med att bara äta tillagade grönsaker där parasiterna är mer vanliga.

Källor: ScienceDirectDelphipagesMSD

Dessa tester påvisar Fasciolopsis Buski

Fasciolopsis Buski är den största tarm flundran som hittats hos människan. Den är också känd som “The giant Asian intestinal fluke” på grund av dess stora storlek, att den till största delen upphittas i Asien och att den sätter sig i tarmen hos den smittade.

Smittar vanligen i Kina, Indien, Thailand och delar av östasien efter intag av okokta vattenväxter. Kan också smitta genom intag av kontaminerat vatten.

Det finns läkemedel som behandlar denna infektion mycket effektivt.

Förebyggande åtgärder

Källor: ScienceDirect, Delphipages, MSD