Strongyloides stercoralis

Strongyloides stercoralis som i USA också kallas för Threadworm, är en maskinfektion som kan infektera människan genom att intakt hud kommer i kontakt med dess larver. Denna parasit förekommer på fuktiga tropiska regioner, inklusive Afrika, Sydostasien och Latinamerika. Finns också vissa delar i sydöstra USA och södra Europa. Den uppskattade förekomsten är mellan 50-100 miljoner infektioner världen över.

Larven tar sig in genom människans hud och tar sig vidare till lungorna med hjälp av blodcirkulationen och därefter vidare till tarmen. I tarmen utvecklas de till vuxna maskar som sedan lever där.  De vuxna maskarna bildar nya larver som dels återinfekterar och följer med avföringen ut.

Inkubationstiden är ca två veckor och symtom kan dröja från månader till år.

De allra flesta som är infekterad av denna parasit får inga symtom alls. Där masklarven tagit sig in i huden kan klåda och hudirritation förekomma. När masken passerar lungorna kan den infekterade uppleva astmaliknande symtom. När masken tar sig till tarmen kan denne uppleva symtom som illamående, buksmärtor och diarré.

Alla som testas positivt för denna parasit bör behandlas för att förhindra långsiktiga komplikationer. Som för det flesta andra maskinfektioner finns det läkemedel som behandlar infektionen väl.

Förebyggande åtgärder

• God toalett- och latrinhygien är förebyggande

Källor: FOHM, Ncbi

Dessa tester påvisar Strongyloides stercoralis